Wystartowała Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków. Pamiętajcie, by zgłosić swoje źródła ogrzewania.

Właściciele domów i zarządcy budynków musieli złożyć do nowej bazy danych deklarację o źródłach ciepła i spalania paliw wykorzystywanych do ich ogrzewania. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków ma wspierać działania w walce ze smogiem, a organom władzy na szczeblu centralnym oraz samorządowym dać wiedzę niezbędną do realizacji polityki gospodarki niskoemisyjnej.

CEEB jest rejestrem, gdzie gromadzone będą dane o źródłach ogrzewania budynków w naszym kraju. Zarówno domów mieszkalnych, jak i budynków użyteczności publicznej czy lokali usługowych. Do CEEB należy zgłosić każdego rodzaju źródła ciepła: kocioł grzewczy na paliwo stałe, piec kaflowy, piec wolnostojący, kuchnię węglową czy kominek. Dotyczy to także pomp ciepła, sieci ciepłowniczej, solarów, jak również ogrzewania elektrycznego lub gazowego.

Złożenie deklaracji jest obligatoryjne. Obowiązek ten spoczywa na właścicielu lub zarządcy budynku. W przypadku już istniejących obiektów na przygotowanie i złożenie deklaracji będzie 12 miesięcy. Z kolei dla tych nowo oddanych do użytku przewidziano termin tylko 14 dni od momentu uruchomienia źródła ciepła lub spalania paliw. Niezłożenie deklaracji w określonym czasie może skutkować grzywną.

Zgodnie z ustawą o termomodernizacji deklaracja zawiera takie informacje jak:

- imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;

- adres nieruchomości, w której obrębie eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania -paliw;

- informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach;

- numer telefonu oraz adres e-mail właściciela lub zarządcy (opcjonalnie).

Deklaracje można składać przede wszystkim w formie elektronicznej, poprzez specjalnie udostępnioną do tego celu aplikację. Sposobem uwierzytelnienia danych w tym przypadku będzie Profil Zaufany, E-dowód oraz podpis kwalifikowany. Przewidziano także formę tradycyjną. Wydrukowane i wypełnione dokumenty należy z kolei wysłać listownie albo złożyć osobiście w urzędzie gminy.

Zapraszamy także na stronę internetową Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego https://tiny.pl/r3dbq

Do góry